8 sekunders reglen

8 sekunders reglen

En engelsk undersøgelse viser, at elever der læser til eksamen har større chance for at blive forkølede end de elever, der ikke har en eksamen hængende over hovedet. Er det ikke interessant?

For at vi skal blive forkølede skal der selvfølgelig være en forkølelsesvirus tilstede, men ud over det, handler det også meget om vores eget indre miljø. Når det er belastet fx med stress, hiver vi lettere alt muligt til os.

Den fysiologiske forklaring på det er, at vores krop arbejder hårdt under stress og udskiller mange forskellige stresshormoner. Vi kan mærke at hjertet banker hurtigere, når vi tænker på den eksamen, som venter lige om hjørnet. Måske skal vi også på toilettet hele tiden af samme grund. I virkeligheden kan vores hjerne ikke kende forskel på en tanke og på noget, der faktisk sker. Så i perioden hvor vi går og er nervøse, vil vores krop reagere som om at den er til eksamen hver gang vi tænker på den og mærker nervøsiteten komme snigende.

Tanker er ikke toldfrie

Faktisk viser eksperimentet også, at tanker ikke er toldfrie. Hvis vi ellers antager at eleverne som skal til eksamen, ikke har været på virkelig hård druk eller været udsat for andre vilde ting, som kan belaste deres immunforsvar, må vi konkludere, at det er tanken om noget i fremtiden, som slet ikke er relevant lige nu og her, der skaber stress. Stress tilstanden  nedsætter immunforsvaret som gør det letter for en virus eller bakterie lov til at boltre sig i vores system.

Jeg hørte forleden, at en følelse kun varer 8 sekunder. Wauu… tænk hvis vi i de 8 sekunder bare kunne sætte os ned og acceptere at vi lige føler vrede, angst, nervøsitet eller andre følelser som vi helst gerne vil være foruden, og så slippe den igen og fortsætte med at nyde tilværelsen. Jeg ved ikke med dig, men det er altså ikke helt min virkelighed desværre. Jeg er god til at prøve at tænke de negative tanker til ende, hvilket jeg skulle hilse og sige ikke er muligt. Til gengæld tager det langt mere end 8 sekunder.

Gode tricks til dem der ikke er 8 sekunders mennesker endnu:  

Som det første tror jeg, at vi skal starte med at acceptere, at vi bare er mennesker som er fuld af alle mulige følelser. Angst og frygt er grundfølelser, som alle mennesker i en eller anden grad består af. Vi lever i en tid og verden, hvor vi ikke skal frygte sabeltigere eller drager. Derfor går vi i spåner over en eksamen.

Da hjernen ikke kan kende forskel på en tanke og på noget der sker i virkeligheden, har vi gode muligheder for at ’narre den’. Vi kan fx sætte god musik på, som går lige i glædesorganet på os, eller vi kan se en serie som får os til at glemme tid og sted. På den måde narrer vi hjernen til at tænke positivt og nedsætte produktionen af stresshormoner.

Skulle man være et sensitivt væsen, kan man sikkert mærke, at i de perioder, hvor man er mest presset, vil man være meget påvirkelig over for alkohol, kaffe og usund mad. I sådan nogen perioder er det en god ide at prøve at leve lidt sundt, evt. tage en multivitaminpille og lidt magnesium (hvis man mærker hjertebanken og uro i kroppen).

Det vigtigste overhovedet er nok det sociale. Det er så vigtigt at have en fortrolig, en der giver gode kram og en man kan ringe til, uden at føle at man står i livslang gæld. Dette siger jeg på baggrund af et andet eksperiment.

En lille rotte blev sat i samme bur med en gammel sur alfarotte. Det der skete var, at den lille rotte knoklede alt hvad den havde lært for at føle sig accepteret af den gamle rotte, men uden held. 28 minutter efter kunne man måle, at den lille rotte udskilte en masse stresshormoner. Det viser sig nemlig, at social stress er det værste. Det påvirker i den grad vores nervesystem. Hjernen vil have fysisk kontakt og øjenkontakt, før den kan føle ro. Tænk bare på, hvor meget det hjælper at få et kram når man er ked af det. Det får hele nervesystemet falde til ro. Kærlighed gør os alle lidt smukkere, også inden i.

Etiket: , , ,

Skriv et svar