Nervus Vagus

Nervus Vagus

Hvis din fod lå på min briks, ville jeg med stor sandsynlighed lige tjekke din nervus vagus. Det er simpelthen en af mine yndlingszoner

Må jeg præsentere dig for din nervus vagus

Denne 10’ende hjernenerve har så stor indvirkning på din helbredstilstand, både fysisk og psykisk, at jeg næsten altid kan finde en god grund til at behandle netop denne zone. Nervus vagus er en lang nerve som kører fra hjernen og helt ned til maven. Undervejs forsyner den mange af kroppens organer med nervetråde. Langt de fleste af nervetrådene er sensoriske, så de sender informationer til hjernen omkring, hvordan kroppen har det. Det bliver nu nervus vagus’ fineste opgave at frisætte en lang række hormoner og neurotransmittere, som fx kan modvirke stress, angst, dårlig hukommelse, dårlig søvn og en masse andre af kroppens funktioner.

Kom du for eksempel og fortalte mig, at du var stresset, led lidt af angst eller altid var træt og uoplagt uanset hvor meget søvn du fik, så ville jeg ty til nervus vagus. Nervus vagus hjælper dig direkte til en bedre stresshåndtering, fordi den får kroppens øverste organer (fx hjertet og hjernen) til at slappe af, så kroppen ikke går i alarmberedskab, når den i virkeligheden burde slappe af.

En vagusnerve i balance kan også afhjælpe spændingshovedpine, for nogle af dens fibre har forbindelse til hjernehinden omkring lillehjernen.

Fordøjelsesproblemer kan opstå af mange forskellige ting. Men hvis vi hele tiden er stressede og overhører signalerne om, at vi skal på wc, så holder kroppen op med at gøre sig opmærksom på sig selv. Er dette tilfældet vil nervus vagus igen være et skønt sted at arbejde, fordi den sætter tarmene i gang med at arbejde, så vi kan komme af med det vi nu skal af med, om jeg så må sige.

Altså får nervus vagus hjerte og hjerne til at slappe af, imens den får fordøjelsen til at arbejde. Tarmene arbejder nemlig bedst i rolige omgivelser.

Sådan får du nervus vagus i balance

Lå du på min briks ville jeg selvfølgelig behandle din nervus vagus- zone, men svaret på alting her i livet ER ikke altid zoneterapi. Du kan sagtens gøre andre ting derhjemme.

  • Syng! Uanset hvor mange toner, det lykkedes dig at ramme, frigiver sang hormoner som sørger for at din krop bliver afslappet. Igennem afslapning styrker du din nervus vagus.

 

  • Meditation. Ved meditation kommer vi ned i det parasympatiske nervesystem og det giver nervus vagus optimale muligheder for at komme i balance.

 

  • Følg døgnets rytme. Gå i seng når det er mørkt og hold dig vågen om dagen. Når vi sidder op den halve nat og er helt svimle af træthed, når uret ringer om morgenen, sænker vi nervus vagus’ egen naturlige funktionsevne.

 

  • Fik jeg nævnt zoneterapi ?. På nedenstående billede kan du se hvor zonen løber. Prøv selv at masser den på din kæreste, dit barn eller dig selv. (oppefra og ned)

 

Etiket: , ,

Skriv et svar