Kålkællingens Perlesalat

Kålkællingens Perlesalat

Kålkællingens Perlesalat

Jeg er på ingen måde kræsen, jeg elsker virkelig mad, men jeg er og bliver aldrig en ris-pige. Jeg synes, at ris lugter af våde hundepoter og så vil jeg faktisk foretrække vovserne. Til gengæld kender jeg et skønt og aldeles sund alternativ til ris, nemlig perlespelt.  Perlespelt er en poleret speltkerne. Den er helt klart mere grov end ris og derfor også sundere. Dels fordi den indeholder flere fibre og mere protein end ris gør (dog har den ikke nok fibre til, at man må kalde den for fuldkorn, men det er altså tæt på). Dels fordi der går længere tid, før kulhydratet fra perlespelten kommer ud i vores blod og får vores blodsukker til at stige.  Faktisk spiser jeg altid perlespelt i stedet for ris. Ikke pga. sundhedsværdien, men fordi det smager bedre i min mund.

Nedenstående opskrift er en lille salat til dig, der lige tager en kort pause fra de hardcore kålsalater, (som du finder opskrifer på her og her ) eller til dig, der også synes, at ris lugter af våde hundepoter. Salaten kan gå sammen med en skøn kålsalat (hvis du alligevel skulle savne den gode kål) eller som erstatning for kartoflerne. Perlespelt smager godt altid, så det er en god salat at have med på madpakke, selv om den er kold. Den mætter nemlig helt vildt godt.  Man kan godt improvisere lidt med det, der nu ligger af grønt i køleskabet, men hvis jeg var dig, ville jeg ikke gå på kompromis med fetaen. Ammenam sir jeg bare!

  • 1 dl perlespelt (hældes i vandet når det koger og koges i 20 min)
  • Et halvt blomkål rives på rivejern
  • 500 g tomater skæres i både
  • Et halvt rødløg
  • Fetaost (efter smag og behag)
  • 1 peberfrugt
  • Evt. friske krydderurter fra haven.

 

Etiket: , , ,

Skriv et svar